Lucia

Tidigare brukade jag inte baka lussekatter själv, jag vet faktiskt inte varför, jag älskar verkligen det.
Men detta året skulle jag såklart baka sådana, baktokig som jag är.
Men jag tycker alltid att bullarna lätt blir så torra, men då fick jag en hemskt bra recept av min kära vän Emelie som även bakade lussekatterna och bidrog med fina bilder som jag tänkte dela med mig av.
Med detta receptet får man en fin smidig deg och underbart saftiga och goda bullar.
Jag bakade mina för några veckor sedan och har förvarat några i frysen, nu på morgonen blev det lussekatt till frukost, och tänka sig, de var fortfarande saftiga efter upptining. det gillar jag!
Emelies lussebullar
ca 35 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran, (1 g)
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Pensling:
1 ägg
Pärlsocker
Gör såhär:
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt  kesella , saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 bollar. Lägg dem på smorda plåtar, klipp bullarna och strö lite pärlsocker över dem. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min.  Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 8 min.
Och jag gjorde mina i den klassiska formen
Hoppas alla får en fin Lucia-dag.
R Eriksson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0