cheesecake med oreo´sbotten.

Fantasi fantasi...
M blev sugen på cheesecake, (inte så ovanligt nuförtiden) Som ni kanske märker blir det mycket cheesecake här på bloggen med. =)
Jag ville skoja till det lite och testade gör en vanlig cheesecake men istället för digestivekex använde jag oreo´s som jag mixade till smulor och blandade med smält smör precis som vanligt.
Och detta blev som ni säkert förstår hur gott som helst!
Eftersom jag gillar bottnen nästan lika mycket som fyllningen använde jag 2 paket kex och sen får ni testa er fram med smöret tills det blir rätt konsistens. baka av bottnen i ca 10 minuter på 175 grader, låt svalna.
Själva receptet på "cheesen" kommer från boken två systrars söta skriven av Lisa Eisenman och Monica Eisenman.
Då har vi till en springform:
800 g creme cheese (phiadelphia)
2½ dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
4 ägg
Gör såhär:
Rör ihop phiadelphia och socker
blanda i vetemjöl, vaniljsocker och salt.
Vispa till en slät smet.
Tillsätt ett ägg i taget och rör om ordentligt.
Häll fyllningen i formen med den avsvalna  bottnen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 1 timme på 175 grader.
Kakan kan kännas lite lös när den tas ut, men den stannar till när den står i kylen.
Ska stå i kylen över natten för godast resultat!
Lycka till!
R Eriksson

Kommentarer
Postat av: Emma

Men tack älskling! <3 Självklart ska här komma upp några bilder på mig och min kärlek. Tog faktiskt våra första bilder tillsammans igår när vi var ute och lekte i snön. haha! Håll utkik.

Muuums vad god den cheesecaken såg ut!!! Lite avis att det är magnus som är gift med dig haha! Jag älskar dig! Puss <3

2010-11-11 @ 18:11:46
URL: http://gronlund.blogg.se/
Postat av: Sara

Mycket härligt att se snäckan :) äntligen. Längtar till mer.

2010-11-11 @ 22:04:47
Postat av: Jessica

åhhhh men gud va gott............

2010-11-12 @ 13:40:46
URL: http://www.busnova.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0