Det närmar sig jul...

Nu är det fullt upp på jobbet, julborden har satt igång.
Det blir långa dagar vilket leder till att jag varken orkar eller ha tid att baka efter jobbet.
Men nu är det helg! Och så passar jag såklart på att baka, jag älskar det!
Dagens bak har gått både bra och dåligt, Lussebullarna blev underbara, såsom kolan men ack vad min chokladtryffel ville skära sig, då blir jag icke glad må jag säga!
Idag tänkte jag bjuda på kolan som var supergod.
ca 40 bitar
100g smör
1½ dl strösocker
1½ dl ljus sirap
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
Blanda alla ingredienser förutom vaniljsocker i en kastrull.
Koka upp och låt sedan sjuda på medelstark värme till 125 grader.
Ta av från värmen och tillsätt vaniljsocker.
Häll upp kolasmeten i en passande form som är klädd i bakplåtspapper, låt stelna
Klipp eller skär kolan i små munsbitar.
Vira in i smörpapper eller cellofan eller servera i en fin skål.
Mycket passande till jul!
R Eriksson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0