Glass I Stora Lass

Jag som ÄLSKAR Ben & Jerry´s "half baked" ville såklart prova detta själv!
för er som inte ätit denna underbara glass så innehåller den chokladglass med browniebitar och coockiedeg.
UNDERBART!
Jag började med att göra en chokladglass-smet. Receptet på denna:
125g mörk choklad
½ vaniljsocker
2½ dl vispgrädde
2½ dl mjölk
6 äggulor
1½ dl strösocker
- Hacka chokladen
-Skrapa ur fröna från vaniljstången.
Koka upp grädde,mjölk med vaniljen. ta bort från plattan och låt dra i 15 minuter.
Vispa äggulorna och socker.
Slå gräddblandningen över ägg/sockerblandningen, blanda väl.
häll tillbaka smeten i grytan och värm upp till 85 grader. Smeten får absolut inte koka, då spricker den.
Häll glass-smeten över chokladen, rör om tills all choklad smält.
Kyl ner glassmassan snabbt i ett is-vattenbad, rör om då och då.
Låt smeten stå i kylen över natten.
Dag 2: nu kan du antingen köra glassen i glassmaskin eller manuellt.
manuellt: ställ smeten i frysen, rör om en gång var 20:e minut tills glassen är frusen.
I denna hade jag brownie i, receptet på denna hittar du här: Brownie

Jag använde cookiedeg som jag hade i frysen, recept på det hittar du här: Chokladcookies
Nästa gång jag gör det tänker jag göra en ljus cookiedeg, du gör precis som du vill!
När glassen nästan är helt frusen blandar du i småbitar av brownie och degbitar.
NU kan du njuta av en fantastisk glass.

R Eriksson



Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, vad glad jag blir att höra det min vän! <3 Gud vad glassen så god ut by the way! Puss

2010-11-17 @ 20:14:14
URL: http://gronlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0