Macaroons, recept+litet tips!

Här är det recept jag själv har som grundrecept. Jag tycker det funkar utmärkt, dock håller jag på att trixa lite med hur jag ska färga macaroonsen för att få en så bra färg som möjligt utan att förstöra konsistensen på smeten.
Jag använder geléfärger eftersom vanliga flytande färger får för mjuk konsistens, när jag tex. färgar sugarpaste m.m men jag har även märkt att geléfärgen lätt gör min macaroonsmet för lös, då har jag provat att lägga geléfärgen i sockerlagen. då blir den såsom sockerlagen tjock och gör inte så att smeten blir för lös.
så det är ett litet tips om nu har problem med att smeten blir för lös av färgen



ca 40-50 Macarooner


Macaroons
150g fint, fint malen mandel
150g florsocker
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag
Karamellfärg


Gör så här
Blanda mandel och siktat florsocker i en bunke.
Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning.
Blanda socker och vatten till sockerlagen låt koka tills temperaturen nått 118 grader på en godistermometer. ,
häll sockerlagen i marängsmeten Under vispning på låg fart. Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen.
Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter.
Rör i 60g äggvita i mandel och florsockerblandningen.
Tillsätt nu valfri färg eller ingen färg alls i mandelblandningen. Vänd i den italienska marängen och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande. Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan.
Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Grädda macaroonerna i mitten av ugnen i 150 grader, ca 8-12 min.




(mina macaroons jag hade med mig till Skåne blev mycket omtyckta! tur va?)


R Eriksson

Kommentarer
Postat av: Mariette Singh

Vilken härligt blogg Rebecka! Fasen att jag missat dina underbara bakverk som du haft med dig....

Hoppas att du har det gott - kram kram

2010-09-03 @ 08:16:14
Postat av: Katja

Gillar din blogg.... Skulle vilja se lite baktillbehör, kanske tipsa om olika bakmaskiner, var man hittar snygga muffinsformar osv.?

2010-09-04 @ 00:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0