Chokladmacaroons

Har fått en önskan om receptet på mina chokladmacaroons.
Här kommer det!
har ni frågor är det bara att fråga!

ca 40-50 Macarooner

Macaroons
150g fint, fint malen mandel
150g florsocker
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag
Kakao efter smak 0ch färg (snåla inte!)
Gör så här
Mal madel och sila av klumpar, mandelmjölet måste vara puderfint.
Blanda mandel och siktat florsocker i en bunke. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning. Blanda socker och vatten till sockerlagen låt koka tills temperaturen nått 118 grader på en godistermometer. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter. Rör i 60g äggvita i mandel och florsockerblandningen. Tillsätt nu valfri färg eller ingen färg alls i mandelblandningen. Vänd i den italienska marängen och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande. Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Grädda macaroonerna i mitten av ugnen i 160 grader, ca 8-12 min.

Nutellaganache
1 dl vispgrädde
1 dl nutella

Koka upp grädden, lägg i nutellan och rör till en slät kräm.
Ställ krämen i kylen, rör om då och då.
När macaroonsen är avsvalnade klickar du en klick ganache på varannan kaka, trycker ihop med en annan och där har ni en fantastiskt god macaroons,

Ännu bättre är om kakorna får ligga i kylen över natten!
Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Emma

Tack älskade underbara du! <3

2011-02-22 @ 23:17:11
URL: http://gronlund.blogg.se/
Postat av: Emma

Hahah nej vem tusan hade kunnat tro det? Inte ens jag själv. Var helt skakis när jag kom hem men tror faktiskt att jag gillar det! ;) Känns så konstigt! Tack min älskling! Vi ses i helgen! yaay! Puss <3

2011-05-25 @ 09:16:32
URL: http://gronlund.blogg.se/
Postat av: Emma

Awww och jag kommer saknar Skåne hjärtat! <3 Åh vad jag längtar tills vi ses igen!

2011-06-10 @ 10:21:46
URL: http://gronlund.blogg.se/
Postat av: Emma

Haha ja, det var lite i värsta laget. Hon fick nog en smärre chock skulle jag tro haha! ;)

2011-07-07 @ 19:18:04
URL: http://gronlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0